RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

17/10/2011 Presentatie aan Wereldwinkeliers in Culemborg van de plannen van de Landelijke Vereniging en FaiRSupport

17/10/2011 Presentatie aan Wereldwinkeliers in Culemborg van de plannen van de Landelijke Vereniging en FaiRSupport

Verslag van WW Groningen

DOWNLOAD VERSLAG ALS PDF-FILE >

Impressie van de bijeenkomst, 17 oktober 2011, 19.00-20.35 uur in Culemborg, waarin de Landelijke Vereniging en FaiRSupport hun toekomstplannen presenteren aan Wereldwinkeliers.
Eerder op de dag, van 17.30-18,30 uur, zijn op dezelfde locatie de plannen gepresenteerd aan de erkende importeurs, vertegenwoordigd door ongeveer 35 personen.

WW Groningen heeft na de opzegging op uitnodiging van Landelijke Vereniging en FaiRSupport op 6 oktober in Culemborg met deze organisaties gesproken. Daarbij is aan WW Groningen verzocht de opzegging te heroverwegen op basis van de nieuwe toekomstplannen. Mede daarom is WW Groningen aanwezig.

Aanwezig zijn:
• Mariet van Amstel van Schuttelaar en Partners
• Albert Koelewijn van Koelewijn en Partners

van FaiRSupport in een officiële rol
• Lieke Vogels – directeur
• Wouter Hurts – lid raad van toezicht
• Bouke van der Meij – lid raad van toezicht
(en diverse medewerkers zoals Gerdien Boers, Rob Boijmans, Annelies Loog, Ron van Vliet
en Douwtje de Vries)

van de Landelijke Vereniging
• Huub Jansen - directeur
• Mirjam van 't Veld – voorzitter bestuur
• Simon Zuidema – lid bestuur
• Lars Moratis – lid bestuur
• Annemarie Zilverberg – lid betuur
(en diverse medewerkers zoals Francien van Eersel en Liesbeth van 't Ende)

en ongeveer 60 wereldwinkeliers, waaronder voor WW Groningen:
• Myrte Gosen – voorzitter
• Renze Torensma - secretaris
• Albert Hebels – penningmeester (verslag)

Een voorbehoud bij dit verslag: mogelijk is niet van alle sprekers de juiste naam of hoedanigheid vermeld.

Opening
Mariet stelt zich voor als presentator, en verzoekt over de toekomst te praten en niet over het verleden. (iets wat in de hieraan voorafgaande presentatie aan de importeurs waarschijnlijk niet gelukt was)
(overigens vervult Mariet de rest van de avond een rol als microfoondrager - wat een medewerker van de Landelijke Vereniging of FaiRSupport ook prima had kunnen doen).

Inleiding
Mirjam (hierna in dit verslag: MvtV) leest een inleiding voor. Ze zegt het fijn te vinden dat er zo veel belangstelling is, dit is een belangrijk moment. Er wordt nu tekst en uitleg gegeven van de plannen, gebaseerd op de visie, neergelegd in Samen Ondernemend. Ze is trots op wat al bereikt is. Verandering is echter noodzakelijk, anders zijn we over 10 jaar marginaal. Allereerst heeft het bestuur, zo zegt ze, veel geluisterd het afgelopen jaar. Daarnaast zijn externe deskundigen geraadpleegd. Wat vooral opviel zijn de verschillen. Uit de mobilisatie van velen spreekt betrokkenheid.
Wat nu gezocht wordt is verscheidenheid in eenheid. Als bestuur zoeken we naar verbinding, zegt ze.
Koelewijn is een bureau met veel ervaring. Albert Koelewijn heeft gesproken met veel leden en de diversiteit van de inzichten gehoord. Hij heeft een plan gemaakt dat gelet op het huidige draagvlak en de financiën realistisch is. De uitgangspunten zijn onze droom van meer omzet, 25% meer in 2016 ten opzichte van 2010, en het besef dat het niet verder kan op de oude voet. Tegelijkertijd is een toekomst met volledige commercialisering onwenselijk, we moeten geen Blokker worden. Er is een juist evenwicht nodig tussen ideëel en zakelijk. Onze visie is een krachtige organisatie met 12.500 vrijwilligers met inzet en vakmanschap. De idealen in de winkel, inzet voor een betere wereld. Het toekomstbeeld is een gezamenlijkheid, waarbinnen elke winkel een eigen keuze maakt. In het toekomstbeeld is er de keuze voor elke winkel. En gezamenlijk inkopen als oplossing van kosten. Solidariteit en zorg voor elkaar is nodig. In die visie hoort ook meer inspraak. Nu zijn er klachten over het zich niet gehoord voelen. In de nieuwe structuur zal er – dat zult u zo dadelijk zien – daarom sprake zijn van een alv met 3 commissies.

Verder kiezen we vooralsnog voor uitstel van de fusie met FaiRSupport, zo zegt ze. Pas als FaiRSupport weer financieel gezond is komt de fusie er, daarover spreken we criteria af. Dit is enkele weken geleden besloten. In 2012 zullen we de juiste manier van samenwerken onderzoeken. In 2012 vindt ook de evaluatie van FaiRSupport plaats. De fusie kan daarna, wanneer aan criteria voldaan is, gestalte krijgen.

Wouter Hurts neemt hier het spreekstokje over. De eerste stappen van FaiRSupport waren "op krukken", zo zegt hij. Daarna volgde een trage ontwikkeling, wel groei maar te weinig. Er is veel geleerd van de tussenevaluatie van 2 jaar geleden. Dat is nog niet voldoende, komend voorjaar komt er een nieuw meetinstrument. Met de voorliggende plannen worden de ontwikkelingskansen vergroot. Fairtrade is in, dat biedt kansen. Met verdere professionalisering en integratie moet kosten inefficiency worden tegengegaan.

Presentatie
De presentatie wordt gegeven door Albert Koelewijn (hierna in dit verslag: AK). Hij gebruikt 10 sheets. De sheets worden niet uitgedeeld, en zijn later ook niet op extranet gezet. AK stelt zichzelf voor. Koelewijn & Partners heeft 15 medewerkers, hun specialisme is formules in de detailhandel. Hij is zelf een tijdje voorzitter van een Wereldwinkel geweest.

De werknaam van de nieuwe organisatie is ProFairTrade. Hij geeft eerst aan hoe de opdrachtverlening is gegaan. Hij heeft eerst een desktop-onderzoek gedaan, en stapels documenten doorgenomen. Ook is gesproken met vertegenwoordigingen van de winkelraad, Holland Zuid West, importeurs, de directies en de stuurgroep.

Hij constateert dat er verschillende stromingen zijn, met verschillende behoeftes en ideeën. Om op een hoger niveau te komen moet er intensiever worden samengewerkt, zo is zijn conclusie.
Maar volgens AK is in dit plan aan iedereen gedacht. Hij benoemt als kernbegrippen:
- intensieve samenwerking met de importeur
- cash & carry blijft
- gezamenlijk het volume verhogen
- meer vraaggericht.

Daarom is er een plan ontwikkeld met keuzemogelijkheden voor winkels. Hij licht dit toe. De kenmerken van de keuzes zijn, zo blijkt uit zijn exposé, de volgende:

Model 1
- basisconcept
- contract voor 1 jaar
- focus op maatschappelijke betekenis
- fee 3%
Dit model heeft wel dezelfde, herkenbare uitstraling. AK stelt dat het beeld (de huisstijl) van nu prima is, uniformiteit is belangrijk. Deze winkels nemen geen centrale diensten af, doen niet mee met landelijke pr, en worden door relatiebegeleiders bezocht, dit zijn getrainde vrijwilligers. AK's typering: "een winkel op eigen benen, vrijheid troef".

Model 2
- semi-professioneel concept
- contract voor 3 jaar
- focus op lokaal ondernemerschap
- fee 5%
Dit model neemt meer dienstverlening af, het neemt deel aan landelijke campagnes. Vrij invullen assortiment. Wel mogelijkheid, geen verplichting, tot meer categoriemanagement (centrale inkoop).

Model 3
- professioneel concept
- contract voor 5 jaar
- doelstelling omzet maximalisatie
- fee 7%
Dit model kent gezamenlijk promotie en gezamenlijke inkopen. En extra kortingen bij de importeurs. Het voorraadrisico wordt door de winkel en de importeur gedeeld. Inkopen gaat via voorordenen (dus er is gezamenlijk categoriemanagement). De focus in dit model is op de kracht van samen, samen met de importeurs "die dat aankunnen".
Model 3 is eigenlijk voortborduren op de huidige partnerwinkels. Eenzelfde variant, de Waar, wordt soms model 4 genoemd, maar is niet wezenlijk anders georganiseerd.

Hij verwijst naar het rapport, dat omvangrijk is. De stukken worden straks uitgereikt. Hij benadrukt betrokkenheid. De winkel is en blijft lokaal een entiteit, dat is heel belangrijk.
Elke winkel heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, maakt zijn eigen keuze. Winkels kunnen doorgroeien, aldus AK, van model 1, naar 2, naar 3, daar zijn de contracttermijnen op afgestemd.
Hij meldt ook dat het goed is om te zeggen dat het cafetariamodel geen oplossing biedt. Dat is hier totaal niet werkbaar.

Organisatiestructuur
Dan legt hij een sheet voor met de nieuwe organisatiestructuur. Hij legt uit dat er een alv komt, waarin de importeurs geassocieerde leden zijn (ze mogen niet meestemmen), en dat veel wordt gedelegeerd naar 3 commissies. Dat zijn commissies voor inkoop en assortiment, voor marketing en reclame en voor ontwikkeling fairtrade.
En dat het geheel geleid wordt door een "directeur met visie". Hij benadrukt "met visie". De juridische fusie komt er op termijn. Voor die tijd kan er al worden samengewerkt op operationeel niveau, hij benoemt telefoon & ict, dat scheelt kosten.

Vragen
Hier vraagt Mariet om vragen. Graag kort en bondig, zegt ze, noem je naam en hoedanigheid, en zeg van wie je antwoord verwacht: Albert Koelewijn (AK), bestuur Landelijke Vereniging, of raad van toezicht FaiRSupport.

Erik Bier, verenigingsraadslid Holland Midden
- Hoe voorkom je dat een winkel van model 1 meedoet aan landelijke acties (waar ze niet voor betalen)? AK vraagt retorisch of je dat wel moet willen voorkomen, en zegt ook dat de precieze invulling nog moet plaatsvinden.
- Een huisstijl gaat 5 tot 7 jaar mee, wordt meestal in 5 jaar afgeschreven. Waarom wordt die niet meegenomen? AK geeft aan aanpassing niet nodig te vinden. 5 tot 7 jaar vindt hij ambitieus. Bij Pearl is het 10 jaar vast.
- De besluitvorming bij 2 verenigingsraden per jaar wordt traag genoemd, hoezo is er versnelling als dat 2 alv's wordt (of zelfs teruggaat naar 1 alv per jaar)? AK geeft aan dat er snel "geschakeld" kan worden, via de commissies. Hij licht toe dat de commissies daartoe verregaande mandaten krijgen. (iemand roept: drie winkelraden? is dat een verbetering?)
- AK licht verder toe dat Libris zo werkt. Het gaat om vertrouwen. Jaarplan en commissies zijn de middelen. Een cruciale basis is vertrouwen.

Peter Winden, WW Oosterbeek
- Zijn de 3 modellen winkels even stemgerechtigd? AK geeft aan dat zijn idee een maximale classificatie in twee typen is: grote winkels 2 stemmen, kleine winkels 1 stem. Verdere opdeling is niet meer praktisch. Maar het is aan de vereniging zelf om daarover te beslissen.

Kees van Uitert, WW Scheveningen
- Is er evenwicht tussen fee en mate van dienstverlening? Met andere woorden: krijgen WW voor 5% meer dienstverlening dan nu voor 4%? AK: Nee, minder dienstverlening of hooguit ongeveer dezelfde.

Roel Klaarhamer, verenigingsraadslid Utrecht 't Gooi
- Is het de doelstelling van het bestuur om met een alv de winkels meer op afstand te zetten? MvtV: Andersom. Iedereen krijgt stemrecht, er is geen vertegenwoordiging
meer.

Bart Westra, WW Amsterdam ABAL
- 25% omzetdoelstelling over 5 jaar, hoe onderbouwd en reëel is dat? Tenslotte is de hogere fee eraan gekoppeld. AK: Is haalbaar, als je maar professionaliseert! Zeker als je ziet hoe fairtrade in de markt ligt, maar het vereist wel de concretisering van alle onderdelen in de plannen, en winkels en leveranciers die professioneel werk gaan leveren.
- Hoe is dat te rijmen met een deel van de winkels in model 1? AK: Substantiële groei is zeker mogelijk. Hier mengt Simon Zuidema zich in het discours. Hij meent vanuit zijn eigen winkelpraktijk dat het goed mogelijk is, de partners bewijzen het. De rekenmodellen zijn nog niet klaar, die zitten straks bij de stukken. De groei zit met name in de hoogste modellen.
- Over de afgelopen 5 jaar zou de groei 33% zijn, dat wordt toch ook niet gehaald? Wouter Hurts geeft hierop een (lang) antwoord. De kernwoorden van zijn betoog zijn dat er 18% groei over 5 jaar verwacht wordt, dat 2010 een ongelooflijk lastig jaar was, maar dat 2011 herstel laat zien. Lieke Vogels meldt indexen voor Waar en partnerwinkels van 106 tot heden en voor getransformeerde gewone winkels van 101, allemaal op basis van via Blue Retail bij FaiRSupport bekende gegevens.
- De 25% omzetdoelstelling over 5 jaar, nogmaals, hij ziet in het antwoord van AK nogal wat slagen om de arm, vindt het bestuur 25% wel realistisch? Simon Zuidema wijst erop dat het lukt, hij noemt het succes van WW Roermond, dat naar een betere locatie verhuisde, en een omzetgroei haalde van 200%! MvtV geeft aan dat de rekenmodellen volgen. Het is zeker het streven en de ambitie. AK nuanceert "de slagen om de arm". Professionaliteit is volgens hem nodig. Het is een samenhangend geheel, waarin iedereen moet meewerken. Lieke Vogels vult nog aan dat locatie erg belangrijk is.

Theo van Meijel, WW Houten
- Wil graag de algemene opmerking maken ter ondersteuning van het voorgaande dat professionaliteit op alle fronten nodig is. WW Houten heeft op 50 m² toch maar liefst een omzet van € 220.000 gehaald, en groeit nog steeds 7% per jaar. En de inkopers werken met de gulden regel: niet 1, maar 3 of 4 van elk product.
- Hij heeft een vraag aan Erik Bier. Waarom zou het Libris model hier niet beter kunnen werken dan het huidige model? Natuurlijk is er durf voor nodig om mandaat af te staan.

rik Bier, verenigingsraadslid Holland Midden
- Stelt dat een alv geen verschil maakt met de huidige situatie. Er moeten nog steeds 2x per jaar cruciale besluiten worden genomen.

Willemijn Lammers, ICCO
- Ziet een spanningsveld tussen inspraak en het dienstverleningsmodel. Ze vraagt hoe AK het vindt dat de fusie niet doorgaat? AK zegt dat hij onderscheid maakt tussen de juridische fusie en de operationele. Besturen is juridisch, samenwerken kan eerder op praktisch en operationeel niveau. MvtV geeft aan dat op dit moment de juridische fusie
niet aan de orde is, en dat met de achterban in de toekomst criteria voor het doorgaan van de fusie zullen worden afgesproken. Dus nu wel al een operationele maar geen juridische fusie. "In de praktijk ben je samen."

Ed van Aart, WW ´s-Hertogenbosch
- Vindt het verhaal over omzetten wel héél vaag. De hele detailhandelsomzet in NL gaat omlaag. Hij zou graag een vergelijking in m² zien, dat zegt iets. En partners vormen geen eerlijke vergelijking als er ook verhuizingen tussen zitten. Hij vraagt om duidelijkheid, ook over de omzetten van Waar? MvtV noemt als pluspunt de 12.500 vrijwilligers. Echter, het wordt steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden. Ze waarschuwt. Dan kan in de komende jaren problematisch worden. (dit lijkt geen antwoord op de vraag)
- Vraagt AK wat nú de zwakke plekken van de organisatie zijn? AK zegt dat die genoemd worden in het businessplan. Daarop zijn de modellen gebouwd, het zit erin vervlochten. MvtV weidt er (opnieuw) over uit dat het werven van vrijwilligers in NL een lastige opgave is.

Hans Potters, WW Oegstgeest
- De totale omzet is nu zoiets als € 30 miljoen, zelfs met 25% erbij blijft het niche. Gifts & living bij V&D, Hema enzovoort is best een goed doel. WW horen zich echter juist te onderscheiden van massaproductie, komt dat in plannen voor? Simon Zuidema zegt dat dat juist is waar naar toe gewerkt wordt in de plannen. De vrij algemene ervaring is dat de verkoop van fairtrade food behalve bij supermarkten ook bij WW stijgt, en datzelfde kan ook bij gifts & living. V&D heeft een andere aanvoervraag, mainstream. Daar kan het, wij moeten meegroeien.
- Welke producenten zijn in staat die aantallen te leveren? Alleen toch Zuidoost Azië? Moeten we Afrika laten vallen? Simon Zuidema: We moeten kijken waar het mogelijk is, we kunnen ze ook helpen mogelijkheden te creëren in Afrika en Latijns-Amerika. Dat kan door allemaal in de keten met elkaar samen te werken. En met een soort keurmerk à la Max Havelaar voor gifts & living. Huub Jansen geeft aan dat het niet om grote producenten hoeft te gaan. Hij weidt nog verder uit door aan een gesprek met Joan Karanja te refereren waarin zij vertelde van een levering van 2 maal 10.000 zeepsteenbeeldjes uit Afrika aan Amerika – dus het is niet alleen ZO Azië waar dit
mogelijk is, aldus Huub

Myrte Gosen, WW Groningen
- Wat krijgt een winkel in model 1 voor 3%, en hoe vrij is de inkoop? AK. Helemaal vrij. De winkel krijgt het gebruik van de huisstijl, toegang tot extranet, dat soort zaken. Het precieze pakket moet nog uitgewerkt worden.
- Wat is het verschil tussen Waar en WW in model 3? AK. De verschijningsvorm verschilt, de dienstverlening erachter is dezelfde. Hij vergelijkt het met het verschil tussen een Skoda en Volkswagen: van dezelfde fabriek, met dezelfde motor.

Herman de Wolff, WW Delft, verenigingsraadslid Holland Zuid West
- De Waar winkels zijn toch eigendom van FaiRSupport, FaiRSupport loopt hierover ondernemersrisico, hoe zit dat in het plan? AK begint uit te leggen dat het voorraadrisico gedeeld moet worden tussen importeur en winkels. (AK lijkt de vraag niet goed te begrijpen)
- Herman licht zijn vraag toe. Dan antwoordt AK dat z.i. de eigen winkels eruit moeten, hooguit 1 of 2 erin, maar meer voor testen en zo. (iemand roept: er zijn er nu 5 eigen)

Bart de Jong, WW Sassenheim, verenigingsraadslid Holland Zuid West
- Hij ziet een primair probleem van financiële aard: geen externe financiering meer voor de Landelijke Vereniging en het aflopen van de subsidie voor FaiRSupport. Hij denkt dat er in de personeelskosten gesneden moet worden. Hoe zit dat in de plannen verwerkt? AK geeft aan dat het zeer relevante vraagstukken zijn. MvtV stelt (zonder te realiseren hoe dubbelzinnig haar woorden zijn) "we moeten een balans met elkaar vinden". Er is nog wat tijd voor nodig. Ze kondigt aan de criteria voor de fusie voor te leggen, en gezien de financiële situatie wordt dit volgend jaar. Het is niet eenvoudig, er is een uitweg nodig. Alles verandert voortdurend en er zijn nog onzekerheden. Daarom, zo
kondigt ze aan, wordt het geheel niet voorgelegd in de verenigingsraad van 26 november 2011, maar in een verenigingsraad van 28 januari 2012. Dus de verenigingsraad wordt uitgesteld, waarbij nog overwogen was de minder belangrijke onderdelen digitaal af te handelen.
- Vraagt waar de financiële transparantie van FaiRSupport blijft? Wouter Hurts antwoordt dat het signaal is opgepakt en dat de verkorte jaarrekening van 2010 sinds een paar weken op extranet staat. (iemand roept dat het er net vrijdag op gezet is)
- In die cijfers is, aldus Wouter Hurts, zichtbaar dat de vermogenspositie van FaiRSupport aandacht behoeft, want FaiRSupport is, zo heeft hij al eerder betoogd, gestart met krukken, namelijk een negatief eigen vermogen van 6 ton
(iemand roept dat dat niet waar is, er is gestart met 0), - en dat goedgekeurd in het bedrijfsplan staat, zij het dat er min 3 ton zichtbaar was, waarna er redelijke jaren volgden, maar 2010 liep een forse deuk op, waardoor er nu
min 7 ton is. (dit verhaal was onnavolgbaar)

Erik Bier, verenigingsraad Holland Midden
- Na de tussenevaluatie 2 jaar geleden is er geen verbetering in de financiën bij FaiRSupport opgetreden, waarom nu wel vertrouwen? Wouter Hurts zegt vertrouwen te hebben. Hij deelt ook mede dat er, wat volgens hem ook heel belangrijk is, een positieve cashflow is.

Riet Horsten, WW Oosterbeek
- Hoe autonoom is een winkel in model 3? Simon Zuidema geeft aan dat partnerwinkels in hetzelfde schuitje zitten, alles gaat in overleg. Nu is de eis bij partners minimaal 25%, maar WW Heemskerk zit al op 50% centraal inkopen! AK voegt toe dat zelfs bij 100% via de centrale inkoop, de winkelinvulling een plaatselijke aangelegenheid blijft. (Huub Jansen roept dat 25% als minimum niet meer te handhaven is, dat moet omhoog).

Afsluiting
Met het oog op de tijd was dit de laatste vraag, de bijeenkomst wordt beëindigd.

Bij het vertrek worden enveloppen met drie documenten uitgereikt:
• Toekomstvisie 111017
• Business plan, van Koelewijn & Partners
• Samen ondernemend
(het laatste is de ongewijzigde notitie die eerder aan de verenigingsraad van november 2010 is aangeboden).
Deze documenten zijn 18 oktober ook op extranet gezet.

 

Reacties  

 
0 #1 Irma 01-11-2011 22:58
Nog even het verslag van Groningen van de 17e gelezen.
Gaan ze nu weer dezelfde fout maken? aannames over omzetgroei die nergens op gebaseerd is dan op het rijk rekenen om op die manier de plannen uit te kunnen voeren. Succesverhalen hoor je wel, maar de mislukkingen niet. Die zijn er meer dan ze iedereen willen laten geloven. Het is weer een en al bla bla.
Centraal inkopen, welke inporteurs kunnen nog flinke kortingen geven?ik ken er geen, degene die wij spreken willen niet mee doen en kunnen hun hoofd net boven water houden. Huub Janssen geeft ook nog aan dat het niet alleen om grote producenten gaat, maar refereert wel aan 2 x 10.000 zeepsteen beeldjes. Willen we die kant op met dergelijke aantallen? Kleine producenten, die onze hulp het hardst nodig hebben blijven achter. Vaak kunnen zij slechts enkele honderdtallen maken.

Ook in dit verhaal zie je weer hoe de vereniging onze idealen verkwanselt. (met hulp van ICCO, die waarschijnlijk niet beter weten.)
 
Artikelen bekeken hits : 2003747

Laatste bijdragen


Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn