RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

oproep aan de LVWW

Ik wil een oproep doen aan de LVWW in naam van alle vrijwilligers om een eind te maken aan de onzekerheid waarin wij ons bevinden. Ik vind dat de LVWW open kaart moet spelen en hun kaarten op tafel moeten leggen op Extranet, want de reactie van de LVWW op de gebeurtenissen op Extranet is ver benedenmaats. De opmerking dat Mira International negatief doet en het hen spijt is alles waar wij het mee moeten doen? Er wordt op geen enkele manier ingegaan op de beschuldiging dat de nieuwe importeur met een machine gemaakte wierook aan ons verkoopt. Als dat niet waar is moet de LVWW dat zeggen en openlijk bevestigen dat de wierook handgemaakt is, zodat de kou uit de lucht kan. Waarom doet de LVWW dat niet als alles gecontroleerd is zoals zij beweren? Op deze wijze wordt de verdenking alleen maar groter. De LVWW kan bekend maken wie de producent is, hoeveel vrouwen er werken en waar die producent zich bevindt en wat zijn webadres is. De LVWW kan inzicht geven in de opbouw van de prijs van de wierook en hoeveel geld de vrouwen die de wierook rollen en verpakken verdienen als leefbaar loon. En kom alstublieft niet met de smoes dat dit vertrouwelijke informatie is die niet op Extranet kan. Dit is een ernstige zaak die openheid van zaken gebiedt voor alle vrijwilligers, man of vrouw. Onze geloofwaardigheid als Wereldwinkel staat op het spel. Dit moet geregeld zijn voor de media dit oppikken en er geen weg terug meer is. Wij staan als vrijwilliger in de vuurlinie! Doe iets.

namens alle verontruste vrijwilligers
(ik kan dit niet anoniem naar Extranet sturen maar hier wel)

Fijne feestdagen gewenst voor iedereen in alle wereldlanden!

 

machines die wierook maken en machines die wierook verpakken

Hi technische vrijwilligers en vrijwilligsters,

Ik ben technicus en na het lezen van de vorige inzending was ik gelijk geïnteresseerd in hoe die machines die wierook maken werken. Op internet gegoogled en daar zag ik direct een overvloed aan Youtube filmpjes en heel veel soorten machines en soms zelfs zalen vol. Uit de informatie er rond om heen zag ik dat zij overal gebruikt worden. In India, in Vietnam en China. Het is altijd leuk de commentaren bij de filmpjes te lezen in het plaatselijk engels.
Maar het leukste is te zien hoe die machines werken en hoe ze gemaakt worden. Ik was verbaasd hoe eenvoudig en snel zo'n machine werkt. Een bak met stokjes die 1 voor 1 met een enorme snelheid door een opening geschoten worden, via een bak met wierookbrij gecoat worden en in een verzamelbak met kant en klare stokjes terecht komen. De snelheid kan oplopen tot 300 stokjes per minuut! Die machines hebben dan het predicaat hi-speed. Bij eenvoudige machines waar je met de hand stokjes kan invoeren ligt de productie begrijpelijk lager. Daartussen zitten allerlei machines maar het principe is steeds hetzelfde.
Bij de verpakkingsmachines ligt dat anders. Daar zie je dat het mechaniek kan verschillen. Maar allemaal tellen ze de stokjes en doen ze in plastic. Er zijn ook machines die de plastic zakjes met stokjes in een doosje schuiven. Dan is alles geautomatiseerd en heb je weinig mensen nodig om een compleet product te maken.
De grote vraag van een technicus is natuurlijk hoe doet de machine het tov de mens. Even de technicus promoten, want als je het nieuws volgt: het is ook een vak voor vrouwen! Vroeger was 80% van de bevolking boer en nu is door automatisering 2% of minder boer. Vroeger schreef je alles en toen kwam de typemachine en daarna weer de computer of nog leuker: vroeger schreef je alles over als je een kopie nodig had en toen kwam de boekdrukkunst. Tegenwoordig koop je printers van 50 euro die 20 afdrukken per minuut maken en hoef je alleen nog je handtekening te kunnen schrijven.
Ik las dat een wierookrolster rond de 2000 stokjes per dag kan rollen. Een hi-speed machine kan 300 stokjes per minuut produceren (want rollen doet hij niet) en maakt zo in 24 uur 432.000 stokjes. Een machine kan dus de baan van 216 rolsters overnemen en ook op zondag vrij zijn (anders zijn het er 252). Over het met de hand verpakken kon ik geen gegevens vinden en is een vergelijking niet mogelijk. Desalniettemin is dit een mooi voorbeeld van wat automatisering teweeg kan brengen in banenland.
Waar ik erg benieuwd naar ben is de kostenvergelijking. De berekening is dat Gaia per stokje meer dan tweemaal zo duur is dan de Moeder's Geuren, maar als die wierook machinegemaakt is moet het veel goedkoper zijn. Ook lees ik dat chemische wierook veel goedkoper is dan natuurlijke wierook, dus ik ben heel benieuwd hoe Gaia aan die hoge prijs komt. De LVWW moet al die gegevens hebben want zonder die cijfers kunnen ze de wierook niet goedkeuren, lijkt me. Dus kom op en publiceer die cijfers.

Fijne feestdagen gewenst van Herman (zonder achternaam want wij mogen van het bestuur geen partij kiezen)

Hier een paar filmpjes over machines die wierook maken:
wierookmaakmachine - volautomatisch meerdere machines op 1 rij met loopband:
https://www.youtube.com/watch?v=Xb6Q5Tso6gc
wierookmaakmachine - volautomatisch met teller:
https://www.youtube.com/watch?v=2S96xBSp4PI
hele snelle wierookmachine - High Speed Automatic Agarbatti Making Machine:
https://www.youtube.com/watch?v=crMgOnrcLX0
wierookmaakmachine - volautomatisch met leuke muziek (close-up van het proces):
https://www.youtube.com/watch?v=3aYjcBu66B4
wierookmaakmachine - volautomatisch (close-up van het proces):
https://www.youtube.com/watch?v=JaQc3rtc1bY
wierookmaakmachine - half automatisch:
https://www.youtube.com/watch?v=dC5TKAyw3-0
wierookmaakmachine - half automatisch (goede kwaliteit opname):
https://www.youtube.com/watch?v=Q2hq6Swre78
wierookmaakmachine - half automatisch (goede kwaliteit opname):
https://www.youtube.com/watch?v=R3eD3OlK_Bo

Hier een paar machines die wierook verpakken:
wierookverpakkingmachine - zelf tellen, de machine verpakt het in een plastic hoesje:
https://www.youtube.com/watch?v=fwbZsZjh3Iw
wierookverpakkingmachine - de machine weegt en verpakt het in een plastic hoesje:
https://www.youtube.com/watch?v=Xr1-kxaqim0
wierookverpakkingmachine - de machine telt en verpakt het in een plastic hoesje:
https://www.youtube.com/watch?v=cl3JdAo6550
wierookverpakkingmachine - de vepakte wierook wordt in de kartonnen verpakking geschoven:
https://www.youtube.com/watch?v=dMW21d0IUeM

 

 

LVWW moreel failliet?

Van de RedEerlijkeHandel redactie:

Wij kregen de brief, die onder dit artikel staat, toegestuurd door twee verschillende Wereldwinkels met de vraag wat wij hiervan weten.

Ons commentaar is : De aanwijzing van Mira International dat de zogenaamde 'handmade' = handgemaakte wierook van Gaia's wierook door een machine is gemaakt kan uiteraard niet onbesproken blijven, aangezien Fair Trade over leefbaar loon voor mensen gaat en niet over machines die 24/7 kunnen produceren.
Een tweede constatering van Mira International is dat de Gaia wierook beweert 100% natuurlijk te zijn terwijl de geur synthetisch en chemisch is. Dat is geen Fair Trade overtreding maar wel een leugen van de Fair Trade producent in het geval dat het waar is. Eerlijke handel met de nadruk op eerlijk is het dan zeker niet en wat zegt dat over de producent, vraag je je dan af.

Wij hebben een pakje Gaia's Incense gekocht en onderzocht of de constateringen van Mira International overeenkomen met wat wij waarnemen. Een pakje van De Moeder’s Geuren werd de referentie.
Betreft machinegemaakt:

  • de stokjes zijn inderdaad heel egaal en uniform. Dit lijkt niet op met de hand gerolde wierook waar enige onregelmatigheid duidelijk waarneembaar is;
  • wij zien dat de bamboestokjes zelf ook verschillen. De Gaia wierook bamboestokjes zijn perfect rond, terwijl de handgerolde stokjes minder gelijkmatig zijn;
  • Mira International zegt in onderstaande brief dat bij machine gemaakte wierook het eind van het bamboestokje te zien is en dat is bij de Gaia wierook inderdaad zo. Bij de handgerolde wierook zie je het bamboestokje er niet door heen komen.

Betreft 100% natuurlijk: bij het ruiken is er geen twijfel mogelijk :-). De Gaia wierook komt uit een andere wereld. Wij hebben Wild Lavender getest en de stokjes geuren zo sterk dat je ze niet eens hoeft aan de steken om ze op meters afstand te kunnen ruiken. Omdat we allemaal alle stokjes in handen hadden gehad, viel ook op dat de geur meer dan een uur aan je handen blijft zitten. Bij de handgerolde wierook moet je er met je neus naar toe om ze te kunnen ruiken. Dit verschil kan niemand ontgaan; het is duidelijk dat de natuur nooit zo geurt als de Gaia wierook.
Mira International schrijft ook dat handgerolde stokjes altijd stof afgeven. Op de stokjes van Gaia wierook zit inderdaad geen stofje.

Na onze test hebben wij Mira International gebeld en gevraagd of iemand van hen onze vragen wilde beantwoorden. Hier volgen onze vragen en de antwoorden die wij ontvingen:

Vraag: bestaan er machines die wierook maken?
Antwoord: ja, die bestaan al heel lang. Japanse wierook wordt vrijwel altijd met machines gemaakt. Er is ook een merk dat wierook zonder bamboestokje promoot en die wierook wordt ook met een machine geproduceerd. In India zijn veel wierookmaakmachines te koop. Indiaase wierookmachinemakers adviseren deze machines voor 'export quality incense'.

Vraag: kun je niet met de hand perfect regelmatige stokjes rollen?
Antwoord: Een paar zou nog kunnen als je bijzonder ervaren rolsters hebt en je een hoge mate van perfectie van hen eist. Maar alle stokjes is niet mogelijk omdat mensen geen machines zijn en je met zoveel uiterlijke factoren te maken hebt zoals de kleverigheid van het deeg: aan het begin van het rollen is het deeg kleveriger dan aan het eind van de bol deeg; en zoals de realiteit waar de stokjes van een rolster gemengd worden met die van andere rolsters en verschillen zichtbaar worden, zoals de plaats waar het deeg aan het stokje begint.

Vraag: wij constateerden een verschil in het bamboestokje, hoe kan dat?
Antwoord: de bamboestokjes die gebruikt worden bij machines moeten zo regelmatig mogelijk zijn om te voorkomen dat de machine vastloopt en om veel 'waste' te voorkomen. Die stokjes zijn machine gespleten en rond gefreesd. De Moeder's Geuren gebruikt geen bamboestokjes die zo perfect rond gefreesd zijn.

Vraag: jullie zeggen in de brief dat je aan het eind van het stokje het bamboestokje kan zien en dat kan niet als de wierook handgerold is. Wij hebben dat ook geconstateerd maar kunnen jullie uitleggen hoe dat verschil ontstaat?
Antwoord: bij het rollen met de hand knijp je de deegbol aan het eind af, maar dan blijft er altijd voorbij het eind van het bamboestokje een soort slurfje deeg hangen. Dat slurfje wordt bij het afrollen met de pink tegen het stokje aangedrukt, waardoor het bamboestokje altijd aan het eind afgesloten wordt. Bij een machine werkt dat niet zo en wordt het deeg exact tot het eind van het stokje aangebracht en is er geen slurfje over om het eind te bedekken. Op onze site staan filmpjes over het rollen van wierook en bij 1 zo'n filmpje kun je zien als je goed kijkt hoe de rolster haar pink tijdens het rollen gebruikt om het slurfje aan te drukken. Een fantastische techniek die tijd bespaart waardoor de vrouw meer stokjes per dag kan rollen en meer verdient.

Vraag: dat Gaia wierook chemisch is kan iedereen ruiken, want de geur is overweldigend, maar waarom is het synthetisch en chemisch? Wat is het voordeel?
Antwoord: Er zijn een aantal redenen.

  • chemische wierook is veel goedkoper te maken, heel veel goedkoper. De parfum die de wierook laat geuren wordt met chemische verdunningsmiddelen, zoals ftalaten, verdund. Wel 2 tot 10 maal. De verdunningsmiddelen zijn 'geurloos' en heel goedkoop, waardoor je het parfum tot 10 keer goedkoper kan maken. Die verdunningsmiddelen worden ook vaak aangeduid als weekmakers;
  • maar de verdunner zorgt er ook voor dat de wierook zich heel snel verspreidt. Wat de alcohol is voor een parfum, is de verdunner voor de wierook. De alcohol helpt Chanel parfum zich te verspreiden, want anders kan je de Chanel niet op afstand ruiken en dat is wel de bedoeling voor een vrouw (of man). De wierook verdunners, weekmakers, zoals de ftalaten zijn verboden want zij kunnen hormoonverstoringen geven van ernstige aard. Jammer genoeg voor de consument wordt er bij geurverspreiders niet op gecontroleerd en worden ze nog in veel artikelen gebruikt.
  • kortom, een wierook 100% natuurlijk noemen terwijl er verboden middelen inzitten is bedrog.

Vraag: en dan de Fair Trade vraag. Hoe denken jullie dat dit kon gebeuren?
Antwoord: de LVWW was in hoge nood toen zij ons hadden geschorst met betrekking tot de tussenhandel affaire. Bij Wereldwinkels is wierook een grote trekker, dat een trouw publiek kent. Een aantal jaar geleden werd het erkend als 1 van de 3 steunpilaren van de Wereldwinkel. Het kon ten tijde van crisis een grote verliespost worden voor Wereldwinkels (meestal maakte de wierook rond de 10% van de totale jaaromzet uit) en het geloof in de LVWW stond op het spel. Maar hoe krijg je zo gauw een Fair Trade wierook gevonden en gecertificeerd? De vorige poging liep mis toen bekend werd dat het merk uit Frankrijk kwam, dus daar konden ze niet meer terecht. Alchemia van de Gaia wierook zal toen bereid gevonden zijn om een Fair Trade wierook te zoeken en te laten certificeren. Vanwege tijdnood en door gebrek aan kennis (?) heeft men niet opgelet en is men in zee gegaan met de producent van Gaia wierook. Snelle certificering was uiteraard geen probleem, ondanks het feit dat Alchemia het project (?) in India nooit bezocht kan hebben. Mensen of instanties in India kunnen het project wel goedkeuren als Fair Trade, zal de LVWW gedacht hebben.
En dan is het product gecertificeerd en blijkt het geen handicraft = handgemaakt te zijn! Het kan dat niemand dit besefte, want niemand is daar geweest om het te controleren en in Nederland hoef je het niet te zien als je niet oplet. Dat de wierook niet 100% natuurlijk is, zal echter niemand met enige kennis van zaken ontgaan zijn.

Vraag: jullie zullen veel reacties binnen gekregen hebben. Wat is zoal de teneur?
Antwoord: de reactie is zoals je kunt vermoeden afhankelijk van de soort Wereldwinkel. De partnerwinkels hebben het meest te verliezen. Zij kiezen vrijwel altijd voor totale ontkenning. Dat is een psychologisch gegeven: des te groter de schok des te feller de ontkenning. Dan is er een groep die zegt: we wachten het af en hebben geen oordeel of we kunnen het niet beoordelen. Contactpersonen sturen de brief vaak door aan hun bestuur en er zijn besturen die zeggen de brief door te sturen naar de LVWW en hun antwoord af te wachten. Wereldwinkels die hun lidmaatschap hebben opgezegd of gaan opzeggen, juichen ons zoals te verwachten valt eensgezind luid toe. We krijgen veel riemen onder het hart en harten onder de riem :-).

Vraag: zijn jullie van plan deze zaken aan de Reclame Code Commissie te melden, zodat zij via de media de consument waarschuwen voor deze misleidingen?
Antwoord: nee, melding is een zaak voor de consument of de Wereldwinkel. Zij zijn de dupe, niet wij.
Maar misschien roept Alchemia de Gaia wierook terug en wordt deze zaak in de kiem gesmoord.
Wij van het RedEerlijkeHandel team zetten grote twijfels bij de betrouwbaarheid en deskundigheid van een certificerende instantie die een machine gemaakt product kan certificeren en goedkeuren als 'Fair Trade en handgemaakt door vrouwen uit achterstandswijken in Zuid-India'.


De brief van Mira International:

onderwerp: Gaia wierook is gecertificeerd maar is niet handgemaakt (dus geen handicraft)

Beste <Wereldwinkel>,

U koopt Gaia wierook in of u bent gevraagd om Gaia wierook in uw assortiment op te nemen, in plaats van de Moeder's Geuren bloemenwierook.

Wij willen u hierbij waarschuwen dat de Gaia wierook niet handgemaakt is (wat wel op het pakje staat). Deze wierook is machine-gemaakt en kan dus niet onder het label handicrafts vallen. Op het pakje staat een foto van een Indiase vrouw die wierook rolt, wat betekent dat deze zaken volgens de Reclame Code Commissie onder misleiding of zelfs bedrog valt.

Bovendien staat op het pakje '100% natural' terwijl het om een synthetische en chemische wierook gaat, die gedompeld is. Bij dompel wierook is de hoeveelheid synthetische verdunningsmiddelen tussen de 50% en 90% van het 'parfum'.

Als laatste staat op het pakje Fair Trade. Het klopt dat de LVWW een certificering heeft gegeven, maar in niets is voldaan aan de criteria, die eisen dat het product handgemaakt is en de vrouwelijke rolsters een eerlijk loon krijgen. Een door een machine gemaakt product kan nooit handgerold zijn.
De LVWW beweert dat de wierook gerold is door vrouwen in een achterstandswijk in Zuid-India en dat dit project gecontroleerd is! Zelfs de importeur is nooit in India, laat staan bij het project, geweest! Dit is een flagrante schending van uw vertrouwen in de LVWW. Een vereniging die 1,8 miljoen euro heeft ontvangen voor het opzetten van een eerlijk certificeringssysteem!
De LVWW stelt in het Extranet bericht over deze wierook dat u deze wierook met een gerust hart kunt kopen! Een consument kan het echter oplichting noemen, omdat hij betaalt voor eerlijke Fair Trade wierook met 100% natuurlijke ingrediënten terwijl daar geen sprake van is en deze wierook per stokje zelfs meer dan tweemaal zo duur is dan de natuurlijke en eerlijke wierook van de Moeder's Geuren.

U begrijpt dat het imago van uw Wereldwinkel groot gevaar loopt in het geval dat u deze wierook verkoopt of blijft verkopen als Fair Trade, handgemaakt en natuurlijk, nadat u door deze brief op de hoogte bent gesteld van de misleiding en het bedrog bij de presentatie van dit product.

U kunt zelf beoordelen dat deze wierook met een machine is gemaakt als u naar de volgende punten kijkt:

  • alle 15 stokjes zien er precies hetzelfde uit (vergelijk met onze stokjes waar het met de hand rollen zich uit in onregelmatigheden)
  • de stokjes zijn perfect rond (er zit geen enkel deukje in dat op handgemaakt kan duiden)
  • aan het eind van het stokje kan het bamboe stokje gezien worden (wat alleen kan met een machine en niet mogelijk is als het stokje met de hand gerold is)
  • het wierookdeeg is bij elk stokje even lang (wat onmogelijk te bereiken is bij handgemaakte stokjes, want mensen zijn geen machines).

Dat de wierookgeur niet natuurlijk is, kan eenvoudig getest worden door de geur te vergelijken met de geur van onze stokjes. Maar ook door aan de stokjes te voelen: bij onze stokjes krijg je zwarte stof (houtskool) of bruine stof aan je handen, bij synthetische dompel wierook is er geen losse stof te bekennen!

Kortom u wordt met de Gaia wierook misleid, zelfs bedrogen, door de importeur en door uw eigen vereniging.

Met vriendelijke groet,

Hyacintha Schouten
namens Mira International BV

 

Re: hier schrik ik van

Nou ja zeg,

Zetten wij ons al jaren in voor eerlijke handel, en eerlijke producten, en dan kan je een keurmerk kopen, waar is LVWW mee bezig.
Wij zijn al lang uit de LVWW gestapt, mede omdat Fair Support de verplichte fee, wilde innen.
Onze mooie Fair Nu winkel kan gelukkig nog net open, dankzij lieve betrokken medewerkers, en plaatselijke ondernemers,
Het is goed dat de discussie op gang is gekomen en voorlopig zijn we er nog niet,

Mira komt altijd zelf naar onze winkel toe, maar dat de eerlijke wierook nu onder vuur ligt, waar is de mensheid mee bezig.

Groeten Netty Knibbe

 

Bovenstaande is een reactie op "De waarde van keurmerken" [5 december 2014]

Hallo mensen,

Eerst even een inleiding.
Afgelopen maandag zag ik in Kassa dat de meeste van de 50 keurmerk eerlijke chocolade letters slecht scoren in hun test. Alleen Tony met een 7,5 en Verkade met een 6,2 kregen een voldoende. De rest scoort een onvoldoende met als laagste een 3,5! Bij die onvoldoendes zitten dus allerlei fairtrade gekeurde chocolade letters. Hoeveel is een keurmerk waard denk je dan.
De volgende dag zag ik in Kassa dat het CE keurmerk gewoon te koop is. Dat is een verplicht veiligheidskeurmerk voor alle non-food producten. Te koop voor tussen de 1500 en 3000 euro. Kassa nam de proef en verzon een bekkenbodemmatje dat gemaakt was van een mandarijnen netje uit de supermarkt. Over bekkenbodemmatjes zijn heel veel ernstige gezondheidsproblemen gemeld. Met verborgen camera's liet Kassa zien dat certificerende instituten (waaronder de grootsten) 100% zekerheid gaven voor goedkeuring op basis van de knip en plak informatie die ingediend was, terwijl het instituut het product niet eens gezien had ('dat kan ook nog een jaar nadat het product op de markt is'). Ondeuglijke keurmerken zijn al langer in het nieuws, maar dit slaat alles.
En nu komt het: komt de Mira wierook vertegenwoordigster bij ons langs en die zegt dat de nieuwe door de LVWW goedgekeurde wierook uit India van een importeur komt die nog nooit in India is geweest! Ik viel van mijn stoel. Zij zei dat de LVWW zegt dat het uit een achterstandswijk ergens in Zuid India komt. En dan te bedenken dat transparantie en duidelijkheid over de herkomst van de chocola de belangrijkste kenmerken zijn bij een hoogscorende eerlijke chocola. Het is juist die reden dat zoveel merken met een keurmerk zo slecht scoorden in de Kassa test.
Als het waar is wat zij me zei dan maakt de LVWW zich volkomen belachelijk met die certificering en laat de Verenigingsraad hierbij grote steken vallen.

Ik wil graag anoniem blijven

 

De waarde van keurmerken

Hallo mensen,

Eerst even een inleiding.
Afgelopen maandag zag ik in Kassa dat de meeste van de 50 keurmerk eerlijke chocolade letters slecht scoren in hun test. Alleen Tony met een 7,5 en Verkade met een 6,2 kregen een voldoende. De rest scoort een onvoldoende met als laagste een 3,5! Bij die onvoldoendes zitten dus allerlei fairtrade gekeurde chocolade letters. Hoeveel is een keurmerk waard denk je dan.
De volgende dag zag ik in Kassa dat het CE keurmerk gewoon te koop is. Dat is een verplicht veiligheidskeurmerk voor alle non-food producten. Te koop voor tussen de 1500 en 3000 euro. Kassa nam de proef en verzon een bekkenbodemmatje dat gemaakt was van een mandarijnen netje uit de supermarkt. Over bekkenbodemmatjes zijn heel veel ernstige gezondheidsproblemen gemeld. Met verborgen camera's liet Kassa zien dat certificerende instituten (waaronder de grootsten) 100% zekerheid gaven voor goedkeuring op basis van de knip en plak informatie die ingediend was, terwijl het instituut het product niet eens gezien had ('dat kan ook nog een jaar nadat het product op de markt is'). Ondeuglijke keurmerken zijn al langer in het nieuws, maar dit slaat alles.
En nu komt het: komt de Mira wierook vertegenwoordigster bij ons langs en die zegt dat de nieuwe door de LVWW goedgekeurde wierook uit India van een importeur komt die nog nooit in India is geweest! Ik viel van mijn stoel. Zij zei dat de LVWW zegt dat het uit een achterstandswijk ergens in Zuid India komt. En dan te bedenken dat transparantie en duidelijkheid over de herkomst van de chocola de belangrijkste kenmerken zijn bij een hoogscorende eerlijke chocola. Het is juist die reden dat zoveel merken met een keurmerk zo slecht scoorden in de Kassa test.
Als het waar is wat zij me zei dan maakt de LVWW zich volkomen belachelijk met die certificering en laat de Verenigingsraad hierbij grote steken vallen.

Ik wil graag anoniem blijven

 

Re (4): kosten certificering!

Beste Bram,

Je schrijft over de kosten die jaarlijks gemaakt zijn door de leveranciers voor een goed certificeringssysteem dat er nooit gekomen is. Dat maakte me benieuwd hoeveel die kosten zijn in vergelijking met het WFTO. Ik heb het opgezocht en kijk eens aan ! Importeurs betalen las ik 1,2% van hun jaaromzet aan certificering. Het WFTO vraagt 0,00275% over de jaaromzet! Echt waar ! Het staat op hun site. De LVWW rekent dus 436 maal meer voor certificering dan het WFTO !
En er is niks aan de strijkstok blijven hangen bij de LVWW ? En zij willen een overgangsregeling van 2 jaar om nog even door te vangen ! Zou ik ook willen als ik hen was, haha. In marketing heet dat een cash-cow: kost niks en brengt veel op. Doet me ook denken aan die reportages waarin het leger 100 keer meer betaald voor onderdelen dan ze in een winkel kosten. Zolang niemand er iets van zegt loop je binnen.
Maar alles met de beste bedoelingen voor de importeurs en voor de wereldwinkels die betrouwbare informatie moeten hebben en die dat zonder de certificering van de LVWW niet kunnen krijgen. De LVWW schrijft namelijk op extranet dat de WFTO certificering niet goed genoeg is voor onze wereldwinkels ! Echt waar. Heel geloofwaardig, haha. Jongens wakker worden!

<anoniem>

 

 

Re (3): kunnen we dit stoppen

Ik moet dit even kwijt. Eerst lees ik dat onze directeur anderhalve ton verdient, dan lees ik dat onze vereniging 1,8 miljoen euro subsidie krijgt en dan lees ik op extranet dat er onbetaalde vrijwilligers gevraagd worden voor het langdurig administreren van de cadeaubonnen. Wat is er nog van eerlijke handel over? Wij vrijwilligers zijn nu de onbetaalde slaven van de rijke bestuurders? Wat voor een vereniging zijn wij geworden? De omgekeerde wereld volgens mij.

anoniem

 

 

Re (2): Certificering!!

wat een gedoe
De een lijkt het nog wel beter te weten dan de ander, waar blijven de uitgangspunten, eerlijk alles delen, vrijwilligers all over the world zetten zich in, en dan gaat LVWW zoiets ondernemen, ik snap er niks meer van.

anoniem

 

Bovenstaande is een reactie op "Certificering!!" [20 november 2014]:

Beste Bram,

Ja, dat hebben wij ook vernomen. Een subsidie van € 1,8 miljoen naar verluidt. Het is een subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Zo'n enorm bedrag roept natuurlijk veel vragen bij mensen op. Nu zeker met al die subsidiefraudes in het nieuws. Openheid en voorzichtigheid is geen overbodige luxe in dezen en dat is wat je vraagt. Waar is de begroting met het budget, naar wie gaat het geld en hoeveel?

Wij van het team hebben het onderling besproken, anderen nog om advies gevraagd en hebben op basis daarvan eerst de feiten op een rijtje gezet:

    1. in april 2014 wordt Mira International geschorst. Mira licht toe niet meer te willen betalen aan de LVWW omdat de LVWW als certificerende instantie tussenhandel (in de vorm van het Voorraadhuis) niet verbiedt.
    2. in mei 2014 schrijven de 15 Fair Plaza importeurs in een petitie onder andere dat zij net als Mira niet meer willen meebetalen aan het haperende systeem van certificering van de LVWW en het eigengereide handelen van de LVWW met certificering en keurmerken beu zijn. Pikant detail is dat zij niet geschorst worden, terwijl ze net als Mira International hun erkenningsbijdrage niet meer betalen!
    3. in augustus kondigt de LVWW plotseling aan dat zij zich per 1 september 2014 uit de certificering zal terugtrekken. Zij stellen een overgangsregeling voor om de importeurs te begeleiden naar certificering via het WFTO.
    4. in de vergadering van de LVWW met de importeurs over de certificering wordt die overgangsregeling door de importeurs van tafel geveegd en staat de erkenning van de LVWW zelf op het spel.
    5. korte tijd later sluiten de Fair Plaza importeurs toch een overeenkomst mbt de overgangsregeling (waarbij de andere helft van de importeurs, zoals je zegt, niet is betrokken). De overeenkomst lijkt bovendien haaks te staan op de eisen uit de petitie!?

Speelt de € 1,8 miljoen subsidie bij deze onverwachte omslag een rol? Is de reden dat de LVWW de subsidie waarschijnlijk terug zou moeten geven als zij geen overeenkomst zou treffen met de importeurs? Niet onlogisch te denken dat de verdeling van de € 1,8 miljoen de 15 Fair Plaza importeurs weer over de streep heeft getrokken.
De volgende vraag kan ook gesteld worden: waarom subsidie gebruiken voor iets wat al vast staat: certificering via het WFTO? Noodzakelijke begeleiding naar het WFTO door de instantie (LVWW) die zelf geen goed certificeringssysteem weet op te zetten (sinds 1991) is geen overtuigend argument.
En stel dat het vriendjespolitiek blijkt te zijn, is het dan subsidiefraude? Wie is dan aansprakelijk? De Verenigingsraad die niet gecontroleerd heeft? Of alleen de mensen die hun handtekening hebben gezet? Goede kost voor slapeloze nachten lijkt het. 

Zijn volledige openheid en inzichtelijkheid te verwachten van de hoofdrolspelers? Kan dat geëist worden?
Wie het weet mag het zeggen.

Het RedEerlijk Team

 

Bovenstaande is een reactie op "Certificering" [16 november 2014]:

beste Lezer,

Er gaan geruchten dat de LVWW een enorme subsidie ontvangen heeft om de transitie van het certificeringssysteem te begeleiden van LVWW naar WFTO.
Wie heeft daar meer informatie over? o.a wie heeft de subsidie verstrekt en hoe ziet de subsidieaanvraag eruit, welke kosten denkt men te maken?
Daarnaast heb ik begrepen dat importeurs weigeren de jaarlijkse bijdrage te betalen, wat begrijpelijk is gezien de kosten die jaarlijks gemaakt zijn door de importeurs voor een goed certificeringssysteem, wat er nooit gekomen is.

Het zou goed zijn als er op uw site feitelijke gegevens hierover komen te staan. Nog lang niet alle importeurs durven zich te roeren. Helaas hebben de 15 importeurs van fairplaza verzuimd de overige importeurs bij hun acties te betrekken.

Met een vriendelijke groet,
Bram

 

Re: Certificering!!

Beste Bram,

Ja, dat hebben wij ook vernomen. Een subsidie van € 1,8 miljoen naar verluidt. Het is een subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Zo'n enorm bedrag roept natuurlijk veel vragen bij mensen op. Nu zeker met al die subsidiefraudes in het nieuws. Openheid en voorzichtigheid is geen overbodige luxe in dezen en dat is wat je vraagt. Waar is de begroting met het budget, naar wie gaat het geld en hoeveel?

Wij van het team hebben het onderling besproken, anderen nog om advies gevraagd en hebben op basis daarvan eerst de feiten op een rijtje gezet:

  1. in april 2014 wordt Mira International geschorst. Mira licht toe niet meer te willen betalen aan de LVWW omdat de LVWW als certificerende instantie tussenhandel (in de vorm van het Voorraadhuis) niet verbiedt.
  2. in mei 2014 schrijven de 15 Fair Plaza importeurs in een petitie onder andere dat zij net als Mira niet meer willen meebetalen aan het haperende systeem van certificering van de LVWW en het eigengereide handelen van de LVWW met certificering en keurmerken beu zijn. Pikant detail is dat zij niet geschorst worden, terwijl ze net als Mira International hun erkenningsbijdrage niet meer betalen!
  3. in augustus kondigt de LVWW plotseling aan dat zij zich per 1 september 2014 uit de certificering zal terugtrekken. Zij stellen een overgangsregeling voor om de importeurs te begeleiden naar certificering via het WFTO.
  4. in de vergadering van de LVWW met de importeurs over de certificering wordt die overgangsregeling door de importeurs van tafel geveegd en staat de erkenning van de LVWW zelf op het spel.
  5. korte tijd later sluiten de Fair Plaza importeurs toch een overeenkomst mbt de overgangsregeling (waarbij de andere helft van de importeurs, zoals je zegt, niet is betrokken). De overeenkomst lijkt bovendien haaks te staan op de eisen uit de petitie!?

Speelt de € 1,8 miljoen subsidie bij deze onverwachte omslag een rol? Is de reden dat de LVWW de subsidie waarschijnlijk terug zou moeten geven als zij geen overeenkomst zou treffen met de importeurs? Niet onlogisch te denken dat de verdeling van de € 1,8 miljoen de 15 Fair Plaza importeurs weer over de streep heeft getrokken.
De volgende vraag kan ook gesteld worden: waarom subsidie gebruiken voor iets wat al vast staat: certificering via het WFTO? Noodzakelijke begeleiding naar het WFTO door de instantie (LVWW) die zelf geen goed certificeringssysteem weet op te zetten (sinds 1991) is geen overtuigend argument.
En stel dat het vriendjespolitiek blijkt te zijn, is het dan subsidiefraude? Wie is dan aansprakelijk? De Verenigingsraad die niet gecontroleerd heeft? Of alleen de mensen die hun handtekening hebben gezet? Goede kost voor slapeloze nachten lijkt het. 

Zijn volledige openheid en inzichtelijkheid te verwachten van de hoofdrolspelers? Kan dat geëist worden?
Wie het weet mag het zeggen.

Het RedEerlijk Team

 

Bovenstaande is een reactie op "Certificering" [16 november 2014]:

beste Lezer,

Er gaan geruchten dat de LVWW een enorme subsidie ontvangen heeft om de transitie van het certificeringssysteem te begeleiden van LVWW naar WFTO.
Wie heeft daar meer informatie over? o.a wie heeft de subsidie verstrekt en hoe ziet de subsidieaanvraag eruit, welke kosten denkt men te maken?
Daarnaast heb ik begrepen dat importeurs weigeren de jaarlijkse bijdrage te betalen, wat begrijpelijk is gezien de kosten die jaarlijks gemaakt zijn door de importeurs voor een goed certificeringssysteem, wat er nooit gekomen is.

Het zou goed zijn als er op uw site feitelijke gegevens hierover komen te staan. Nog lang niet alle importeurs durven zich te roeren. Helaas hebben de 15 importeurs van fairplaza verzuimd de overige importeurs bij hun acties te betrekken.

Met een vriendelijke groet,
Bram

 

Certificering

beste Lezer,

Er gaan geruchten dat de LVWW een enorme subsidie ontvangen heeft om de transitie van het certificeringssysteem te begeleiden van LVWW naar WFTO.
Wie heeft daar meer informatie over? o.a wie heeft de subsidie verstrekt en hoe ziet de subsidieaanvraag eruit, welke kosten denkt men te maken?
Daarnaast heb ik begrepen dat importeurs weigeren de jaarlijkse bijdrage te betalen, wat begrijpelijk is gezien de kosten die jaarlijks gemaakt zijn door de importeurs voor een goed certificeringssysteem, wat er nooit gekomen is.

Het zou goed zijn als er op uw site feitelijke gegevens hierover komen te staan. Nog lang niet alle importeurs durven zich te roeren. Helaas hebben de 15 importeurs van fairplaza verzuimd de overige importeurs bij hun acties te betrekken.

Met een vriendelijke groet,
Bram

   

Transparantie

Beste mensen van eerlijke handel,

Ik ben net als jullie voor transparantie.
Nergens kan ik vinden wie de mensen achter de website " Redt eerlijke handel " zijn.
Mijn vraag is dan ook: Wie zijn jullie?

Mvg,
Irma Klein


Antwoord RedEerlijkeHandel team:

Beste Irma,

Deze vraag krijgen we regelmatig. Omdat je om plaatsing vraagt komen we er niet onderuit om en plein publiek te antwoorden :lol:.

Ons antwoord is eenvoudig. De webmaster van deze site is in het begin gedreigd (of heet dat bedreigd) met gerechtelijke stappen als hij bepaalde teksten niet weg wilde halen (wat hij toen maar gedaan heeft). Leden (=Wereldwinkels) die in het verleden niet aan de kleurstelling voldeden werden gedreigd met de rechter als zij de kleuren niet aanpasten in hun winkel. Winkels met de juiste kleuren die hun lidmaatschap opzegden, moesten hun kleuren veranderen met dreiging van de rechter. Dit is het klimaat van dreiging en bedreiging (over kleine (!) dingen) waarin wij moeten functioneren.
Is het je nooit opgevallen dat de LVWW, Stichting Wereldwinkels Nederland zwart maakt voor alles wat God verboden heeft, maar dat je nooit een woord van de St. Wereldwinkels Nederland over de LVWW hoort? Waarom is dat?
Vele 'deskundige' mensen hebben zich altijd afgevraagd waarom de LVWW € 35.000 heeft uitgegeven aan advocaten in een zaak waar zo'n kleine kans was om te winnen. Het antwoord is ook hier eenvoudig: als het gelukt was om Stichting Wereldwinkels Nederland op te zadelen met hoge kosten dan had dat het einde betekent van de Stichting. Je zult St. Wereldwinkels Nederland daarom nooit kunnen betrappen op 1 uitspraak over de LVWW. Zij zijn meer dan de underdog. En heel voorzichtig en verstandig.

Wij zijn een groep van goedwillende vrijwilligers en wij willen onze nachtrust niet in gevaar brengen. Wij willen niet het risico lopen dat onze gezinnen financieel geraakt kunnen worden.
Wij zijn grote voorstanders van transparantie en de REH site straalt dat ook uit. Daarom is hij opgezet. Wij zijn er van overtuigd dat elke Wereldwinkel zich zal schamen wanneer bekend wordt (transparant wordt) wat er zich -al zoveel jaren- achter de schermen afspeelt. Wij wachten op (anonieme) personen of (anonieme) slachtoffers die uit de school willen klappen en hun verhaal willen doen.
Er zijn veel leden van de Verenigingsraad opgestapt en hun verhaal kan verhelderend zijn. Misschien niet over alles wat zij weten, maar misschien is alles wat zij niet wisten nog belangrijker. De meesten zullen namelijk opstappen omdat ze achter dingen zijn komen die niet verenigbaar zijn met hun geweten.
Je kunt je voorstellen hoe dat gaat. Als voorzitter van een Wereldwinkel kan je lid worden van de Verenigingsraad. Een belangrijke positie met status voor jou en de Wereldwinkel. In het begin gaat mogelijk nog veel langs je heen, maar op een bepaald moment wil je ook iets inbrengen of voorstellen. Je probeert en je probeert nog eens, maar je krijgt uiteindelijk nul op rekest. Je gaat met andere leden praten en je komt erachter dat je niet de enige bent die tegen een muur zonder oren praat. Je mag misschien je OK geven aan van alles wat voorgekookt is (zoals de Engelsen zeggen), maar je hebt niets (meer) in te brengen. Je kunt het met nog zoveel niet eens zijn, het helpt niets en er verandert niets. Na zoveel tijd, frustratie en onmacht besluit je op te stappen en je naam niet meer te lenen aan iets wat volgens jou niet kan kloppen. En dan? Schaam je je en wil je het vergeten of durf je actie te ondernemen? Kortom we hebben helden en heldinnen nodig, kleine en grote klokkenluiders. Wij garanderen anonimiteit en je mag een synoniem gebruiken.

Dus Irma, voor onze gemoedsrust blijven wij voor alsnog anoniem (en geduldig).

Het RedEerlijkeHandel team

 

Re (3): bedankt

We waren helemaal verbaasd over de reacties van Jan en Anita op ons roddelverhaal. Dank jullie wel van ons groepje. Het duurde even voor we iets terug konden schrijven maar wat in het vat zit verzuurd niet zeggen we hier. Wij moesten wel lachen toen we ons voorstelde dat jij ons verhaaltje aan je producentje in Bangla Desh aan hem voorlas en vroeg wat hij er van vond. Je hebt wel gelijk hoor met alles wat je schrijft. We zijn het wel niet eens met je als je schrijft hoge salarissen er niet toe doen. Weet je nog met Unicef. Die directeur verdiende tonnen en toen zijn wij met onze wereldwinkel gestopt met het verkopen van hun kaarten en nog meer wereldwinkels zijn toen gestopt. Het heeft ons wel aan het denken gezet. We hadden op ene door hoe het zit. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn wijse man wel het zaadje heeft gelegd. Lang geleden had hij het welles over een club van Rome. En die club zei dat je niet door kan groeien zonder dat het mis gaat. Wij hebben nu verzonnen dat het mis gaat als je te veel geld hebt. Iedereen had te veel geld en toen ging het mis. Als je niet te veel geld geeft gaat het niet mis. wij hebben te veel geld aan Huub gegeven en nu gaat het mis met onze vereniging. Volgens ons hebben we gelijk. Het is volgens ons geen roddel. Wij hebben gehoord dat die andere vereniging geen dure directeur heeft. Daarom groeien ze zo erg. Zij zijn niet aan het graaien naar geld. Wij zijn best trots dat wij de oplossing hebben gevonden. Toen ik het met mijn man liet lezen zei hij dat vroeger een idee was dat niemand meer mocht verdienen dan een aantal keer een minimum loon. Hij zei dat hoeveel keer verschilt per land. Wat ik echt heel goed vond was dat hij zei dat als de rijkste dan meer willen verdienen hij er voor moeten zorgen dat de laagst betaalde meer gaat verdienen. Nou dat vonden wij zo een goed idee dat wij hebben bedacht dat Huub nooit meer mag verdienen dan zoveel keer het producentje van Anita en als hij wel meer wil verdienen moet hij er eerst voor zorgen dat het producentje meer voor zijn productjes krijgt. Das nou eerlijk. Een gulden regel voor een producentje (snap je hem). Wie vind van niet. Een goed idee voor de PVDA dachten wij ook.
Wij hebben nog een goed idee. Dat schrijven we in nog een bericht. Het is echt heel goed.
Fijn weekend
Corrie

 

LVWW verliest certificering definitief; certificering geheel naar WFTO

In mei hebben de 15 importeurs van Fair Plaza een petitie gestuurd aan de LVWW. De inhoud van de petitie, die ons inziens, voor alle betrokkenen (zoals de Wereldwinkels) bekend had moeten worden gemaakt, kan nu pas door ons gepubliceerd worden, omdat de vergadering tussen importeurs en de LVWW aangaande de petitie heeft plaatsgevonden.
Eerder was op Extranet te lezen dat de certificering per 1 september jl. beëindigd werd en voortaan via de WFTO zou gebeuren. De LVWW wilde echter een tussenrol bij de certificering blijven spelen. Op bovengenoemde vergadering is de tussenrol die de LVWW zich had toegedicht door alle importeurs van tafel geveegd. De taak van certificering door de LVWW is definitief beëindigd en het betrokken personeel wordt waarschijnlijk ontslagen.

Hieronder is in de petitie te lezen dat de importeurs meer dan genoeg hadden van het wanbeleid van de LVWW op het gebied van de certificering, waaronder het toelaten van tussenhandel en ongeoorloofde en ongecontroleerde importeurs en distributeurs van zogeheten duurzame producten.
Het lijkt er sterk op dat de importeurs moed hebben gevat de petitie in te dienen door de opstelling van Mira International en de steun van Wereldwinkels voor het standpunt van Mira International. Het voortbestaan van het Voorraadhuis voor Wereldwinkels lijkt hiermee ook een kort leven beschoren, aangezien importeurs van Fair Plaza zich tegen tussenhandel hebben opgesteld en tegen de ongecontroleerde importeurs die via het Voorraadhuis leveren. De functie van RSU (waar het Voorraadhuis onderdeel van is) zal hierdoor ook herzien moeten worden. Welke Wereldwinkel wil nog de extra 4% van haar omzet betalen als de functie van het Voorraadhuis vervalt of sterk wordt ingekrompen?

Wij denken dat Mira International blij zal zijn, want hiermee komt haar schorsing logischerwijs te vervallen. Doordat de informatie van de petitie achtergehouden werd door de LVWW wisten Wereldwinkels niet dat alle importeurs niet meer betaalden voor certificering en kon de boycot van alleen Mira International voortduren. Misleiding is het woord hiervoor. Alle Fair Plaza importeurs hadden uiteraard ook direct geschorst moeten worden als de LVWW principieel was geweest.

Wereldwinkelland staat voor een nieuwe herinvulling van Eerlijke Handel. Terug naar de oorspronkelijkheid van de kleine producent lijkt een goed motto om te volgen, lijkt ons.

Het RedEerlijkeHandel team

KLIK OP DE AFBEELDING OM DE PETITIE ALS PDF TE BEKIJKEN/DOWNLOADEN

 

Re (2): wie zal het zeggen

onderwerp: publicaties

Beste mensen, Ik schrok een beetje van het laatste "roddelverhaal" en zou willen vragen of we hier mee kunnen stoppen. De eerlijke handel moet inderdaad gered worden, maar dat bereiken we niet door ons aan allerlei roddels over te geven. Laten we bij de kern blijven: Hoe kunnen we de eerlijke handel redden?. Mijns inziens is dat door de gebreken in het systeem aan de orde te stellen en daar oplossingen voor aan te dragen. Belangrijke vragen zijn dan: Verkopen we inderdaad "eerlijke "producten.Hoe weten we dat. De laatste jaren is de informatie vanuit de importeurs erg verminderd,. Weten we nog van WIE we kopen? Ik zie steeds meer nadruk op hoe een product in de "trend"zal liggen, de beleving en steeds minder over wie het geproduceerd heeft. Ook de vraag over het Voorraadhuis is belangrijk. Dat gaat over tussenhandel ja of nee. En zo zijn er veel zaken waar we ons druk over zouden kunnen maken. Maar de vraag hoeveel de mensen bij de Lave nu verdienen heeft niets te maken met Eerlijke handel, wel met de vereniging. Belangrijk dus voor mensen die lid van die vereniging zijn.Maar mijn kleine producentje op het platteland van Bangladesh heeft alleen belang bij de prijs die aan hem betaald wordt en het weten dat hij/zij volgend jaar weer kan leveren. Bedragen zoals daar genoemd zijn zeggen hem niets, dat is een andere wereld. Ik denk trouwens dat het ook een andere wereld is voor veel van onze medewerkers. Ik wil met dit berichtje alleen oproepen: Laat we ons concentreren op de dingen die er werkelijk toe doen. Laten we proberen zo integer mogelijk te werken, zonder te vervallen in pietluttigheden of bureaucratie. Wie helpt mee om de Eerlijke handel weer een nieuw impuls te geven? Anita van Hoeve

Ik heb er geen bezwaar tegen dat mijn naam vermeld wordt.

Bovenstaande is een reactie op de discussie "Re: wie zal het zeggen" [3 oktober 2014]:

Heel goed verhaal van Corrie. Maar met één - zéér zware - bedenking: het woord "verdienen". Wil je dat svp voortaan vervangen door "te pakken krijgen". Verdiend is geld wat je krijgt of overhoudt nadat de totale netto opbrengst goed, korrekt en eerlijk is toegewezen aan ALLE BETROKKENEN - in het taaltje: STAKEHOLDERS. Dat betekent: deel voor de direkte makers en producenten - deel voor de handelaars die het bij de consument brengen, verkopers, chauffeurs, vakkenvullers enz .. managers desnoods ook - deel voor het publieke belang als belastingen en projectsubsidie s, deel voor de klantenkring in de vorm van redelijk en niet te hoog prijsnivo. Bij goed nadenken wordt dan duidelijk dat de zich-elite-wanende groot-geldpakkers (niet: grootverdieners ) beter met het woord "parasieten" kunnen worden aangeduid. In onze begintijd 1970 heb ik zulke figuren niet gekend. Jan H.C.Velterop, mede-oprichter Stichting Wereldwinkel 1970, nu tot LaVe gedegenereerd.

Bovenstaande is een reactie op "wie zal het zeggen" [3 oktober 2014]

Goedemorge hier zijn we weer met ons roddelclubje van de wereldwinkel. Wij waren pas aan het praten over lonen en je snapt het wel dat het loon van Huub Janssen vanzelve opkwam. Een van onze vaste keuvelaars had een keer gelezen dat hij had gezegd dat zijn salaris onder de Balkenende norm zat. Wij opzoeken en zagen dat het meer dan 220 duizend euro was. Wij rekenen en dachten dat dat meer dan 20 jaar huur is. Maar hoeveel minder verdient hij dan. Lieke Vogels verdiende 122 plus hadden we een keer in de winkel gehoord. Ik heb het toen maar liefhebbend aan mijn liefhebbende man gevraagd want die weet alles heb ik welles verteld. Hij zei dat die 122 duizend het bodem salaris is en dat die plus zegt dat er nog een auto en reizen kosten en verblijf kosten bij komen. Het zal een nette auto zijn (hij zei iets anders maar dat woord kan ik niet goed zeggen haha) dus daar komt al gauw 20 duizend bij als ze veel op pas is Etentjes en hoteletjes op koste van de zaak kan ook oplopen. Hij zei dat het richting 150 zal gaan. Hoeveel zal Huub Janssen dan verdienen vroeg ik. Hij zei alleen maar waarschijnlijk meer. Verder gevraagd natuurlijk. Hoeveel is 150 duizend nou echt. Hoeveel verdien jij nu precies. Hij zei dat hij dat geheim houd om mij niet op fouten idees te brengen. Iedereen rekent zich rijk en niemand rekent zich arm vond ik wel een goeie. Hij zei dat Jan modaal 33 duizend verdient en dat Lieke dan bijna 5 keer modaal is. Toen ik het mijn vriendinnen vertelde schrokken ze ook wel. 12 duizend per maan! Wij zouden het niet op kunnen maken. Mijn man die ik bewonder haha kwam met nog iets. Als je echt wil weten hoeveel 150 duizend is dan moet je berekenen hoeveel wereldwinkels meebetalen. Jullie werken ook voor hem. Dat vond ik wel een goeie Hij wilde het wel berekenen.Hoeveel winst maakt de wereldwinkel. Weet niet. Moet ik vragen. Hoeveel omzet. Weet niet moet ik vragen. Hoeveel betalen jullie aan de lvww. Eindelijk iets wat wij weten. Ook niet precies eigelijk. Drie of vier procent van wat wij verkopen hebben we weleens gehoort. Hoe hij het deed weet ik niet maar hij zei dat als het 3% is dat wereldwinkels 5 miljoen euro moeten verkopen om dat te betalen. Maar als het 4% is dan is het minder dan 4 miljoen. Ik geloof hem als hij dat zegt. Toch snappen wij het niet helemaal want het is zoveel geld. Wat is wijsheid zeggen we dan altijd allemaal. Wat wij eigenlijk willen weten is hoeveel tijd wij werken voor Huub Janssen. Maar mijn man zegt dat hij dat niet kan berekenen. Maar misschien wil hij dat gewoon niet maar kan hij het wel. Je moet niet alles willen weten zegt hij vaak. Dan is het niet leuk meer. We hebben al zoveel grapjes over bedacht. Een Huub uurtje. Wil Huub wel dat jij voor hem werkt. Wie werk er vandaag voor Huub. Ken je ook zwart werken voor Huub. Vind Huub dat wel goed al dat koffie gedrink en geleuter. He laat Huub niet wachten op zijn geld. Een sticker met ik werk voor Huub jij ook? Opgeven als beste baas van het jaar. Iedereen werkt voor hem maar niemand heeft hem gezien wie is dat als vraag bij spelletjes. Een beetje gemeen maar wel leuk toch. een beetje vrolijkheid in deze tijd mistaat niet.

tot de volgende keer en fijn weekend
Corrie

 

Re: wie zal het zeggen

Heel goed verhaal van Corrie. Maar met één - zéér zware - bedenking: het woord "verdienen". Wil je dat svp voortaan vervangen door "te pakken krijgen". Verdiend is geld wat je krijgt of overhoudt nadat de totale netto opbrengst goed, korrekt en eerlijk is toegewezen aan ALLE BETROKKENEN - in het taaltje: STAKEHOLDERS. Dat betekent: deel voor de direkte makers en producenten - deel voor de handelaars die het bij de consument brengen, verkopers, chauffeurs, vakkenvullers enz .. managers desnoods ook - deel voor het publieke belang als belastingen en projectsubsidie s, deel voor de klantenkring in de vorm van redelijk en niet te hoog prijsnivo. Bij goed nadenken wordt dan duidelijk dat de zich-elite-wanende groot-geldpakkers (niet: grootverdieners ) beter met het woord "parasieten" kunnen worden aangeduid. In onze begintijd 1970 heb ik zulke figuren niet gekend. Jan H.C.Velterop, mede-oprichter Stichting Wereldwinkel 1970, nu tot LaVe gedegenereerd.

Bovenstaande is een reactie op "wie zal het zeggen" [3 oktober 2014]

Goedemorge hier zijn we weer met ons roddelclubje van de wereldwinkel. Wij waren pas aan het praten over lonen en je snapt het wel dat het loon van Huub Janssen vanzelve opkwam. Een van onze vaste keuvelaars had een keer gelezen dat hij had gezegd dat zijn salaris onder de Balkenende norm zat. Wij opzoeken en zagen dat het meer dan 220 duizend euro was. Wij rekenen en dachten dat dat meer dan 20 jaar huur is. Maar hoeveel minder verdient hij dan. Lieke Vogels verdiende 122 plus hadden we een keer in de winkel gehoord. Ik heb het toen maar liefhebbend aan mijn liefhebbende man gevraagd want die weet alles heb ik welles verteld. Hij zei dat die 122 duizend het bodem salaris is en dat die plus zegt dat er nog een auto en reizen kosten en verblijf kosten bij komen. Het zal een nette auto zijn (hij zei iets anders maar dat woord kan ik niet goed zeggen haha) dus daar komt al gauw 20 duizend bij als ze veel op pas is Etentjes en hoteletjes op koste van de zaak kan ook oplopen. Hij zei dat het richting 150 zal gaan. Hoeveel zal Huub Janssen dan verdienen vroeg ik. Hij zei alleen maar waarschijnlijk meer. Verder gevraagd natuurlijk. Hoeveel is 150 duizend nou echt. Hoeveel verdien jij nu precies. Hij zei dat hij dat geheim houd om mij niet op fouten idees te brengen. Iedereen rekent zich rijk en niemand rekent zich arm vond ik wel een goeie. Hij zei dat Jan modaal 33 duizend verdient en dat Lieke dan bijna 5 keer modaal is. Toen ik het mijn vriendinnen vertelde schrokken ze ook wel. 12 duizend per maan! Wij zouden het niet op kunnen maken. Mijn man die ik bewonder haha kwam met nog iets. Als je echt wil weten hoeveel 150 duizend is dan moet je berekenen hoeveel wereldwinkels meebetalen. Jullie werken ook voor hem. Dat vond ik wel een goeie Hij wilde het wel berekenen.Hoeveel winst maakt de wereldwinkel. Weet niet. Moet ik vragen. Hoeveel omzet. Weet niet moet ik vragen. Hoeveel betalen jullie aan de lvww. Eindelijk iets wat wij weten. Ook niet precies eigelijk. Drie of vier procent van wat wij verkopen hebben we weleens gehoort. Hoe hij het deed weet ik niet maar hij zei dat als het 3% is dat wereldwinkels 5 miljoen euro moeten verkopen om dat te betalen. Maar als het 4% is dan is het minder dan 4 miljoen. Ik geloof hem als hij dat zegt. Toch snappen wij het niet helemaal want het is zoveel geld. Wat is wijsheid zeggen we dan altijd allemaal. Wat wij eigenlijk willen weten is hoeveel tijd wij werken voor Huub Janssen. Maar mijn man zegt dat hij dat niet kan berekenen. Maar misschien wil hij dat gewoon niet maar kan hij het wel. Je moet niet alles willen weten zegt hij vaak. Dan is het niet leuk meer. We hebben al zoveel grapjes over bedacht. Een Huub uurtje. Wil Huub wel dat jij voor hem werkt. Wie werk er vandaag voor Huub. Ken je ook zwart werken voor Huub. Vind Huub dat wel goed al dat koffie gedrink en geleuter. He laat Huub niet wachten op zijn geld. Een sticker met ik werk voor Huub jij ook? Opgeven als beste baas van het jaar. Iedereen werkt voor hem maar niemand heeft hem gezien wie is dat als vraag bij spelletjes. Een beetje gemeen maar wel leuk toch. een beetje vrolijkheid in deze tijd mistaat niet.

tot de volgende keer en fijn weekend
Corrie

 


Pagina 2 van 9
Artikelen bekeken hits : 2004902

Laatste bijdragen


Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn